Morgonfiske eller kvällsfiske?

Ja den senaste tiden har jag haft riktigt bra kvällsfiske, speciellt snabbturerna efter jobbet, därför var det rätt naturligt att ta en morgontur bara för att se hur fisket är nu tidigt på morgonen.

Att gå upp 04.00 för att köra 05.00 och därefter vara framme vid 06.00, bör väl klassas som en morgontur.
Orsaken till morgonturen var inte bara att se hur fisket är utan även för att det skulle passa med lite annat också.

Först besökte jag ett par platser som jag ville titta på, dessa platser har jag fått tips om, så jag ville mer bara se hur det ser ut därefter körde jag direkt ner på en av mina hotspots för att se vad som var hemma tidigt på morgonen.

Väl på plats så tog det inte många kast innan det satt en öring på kroken som fick gå tillbaka efter en trevlig fight,därefter fortsatte jag till 3 andra platser , där alla höll fisk.

Dagen till ära så lyckades jag tappa 5 öringar, alla tog på lång lina, så det där med krokningen får jag jobba på, var länge sen sist som jag tappat så mycket fisk.

Saken görs inte bättre av att jag tappade årets största öring efter en fight på ett par minuter, finns på film, inget jag lägger ut , får visas vid nån träff om vad man bör tänka på när storöringen kliver på.

I filmen som Ni kan se här så får jag på en öring nästan direkt efter att flugan landat, hinner bara ta in 2-3 tag, sen smäller den på.

Problemet med plus 33 meters kast är att det är mycket lina som behöver sträckas, får fundera lite till på hur jag kan bli bättre på dessa krokningar om inte annat så tala med en del kloka herrar, så kanske jag kan komma fram till en bra lösning.

20160411_174542

Om man skall se det ur ett positivt perspektiv så har jag fått fler större öringar på dessa långa kast, begränsningen ligger mer i att hantera all lös lina man får, men även det jobbar jag på.

Nu har jag även dubblerat mina kastklumpar med extra lina, i princip förlängt med två running lines och sen fixat så skarven mellan kastklumpen och running linen inte stör genom att binda ner skarven med superstark bindtråd.

Därmed behöver jag inte bry mig om klumpen är ute eller inte, det är bara att kasta på för fulla muggar.
Gärna med ett klass 8 spö och flytlina eller intermidia, beroende på väder och vind.

Flugor har jag testat i en massa färger och kan så här långt säga att tex Guld Chenille är väl värt att fiska med mer, behöver väl inte säga att storöringen jag tappade tog på just den färgen.

20160411_174528

Koppar Chenille har också visat sig vara en vinnare, så det skall test fiskas mer med dessa färger framöver, men där finns dagar då fisket har varit trögt, när det inte händer något på ett tag, då fiskar jag efter en stund med mina favoriter istället.

Nu senast prövade jag en testfluga ett tag utan resultat, satte på en brun fluga och la ut ett par meter för att riva lös lite lina så jag kunde påbörja långa kast igen.

Då kliver en 50 öring på mitt under spöspetsen och far iväg åt alla håll då den var felkrokad på utsidan.
Man kan ibland undra hur många öringar som står inom ett par meter och trycker.

Hur som helst så fick jag fisk hela dagen och storöringen klev på vid 12 tiden, så helt klart går det att fiska när som , däremot så skall man fiska helg, ja då gäller det vara ute tidigt för att få otrampade vatten under fötterna.

20160411_174524

Glädjande nog blir vi fler ute på kusten, men ibland blir det lite trångt även i mina ögon, en och annan spinnfiskare som inte förstår att flugfiskare behöver plats för bak kast , men annars så tycker jag den absoluta majoriteten uppför sig bra.

Ja det är en hektisk period nu, flera gruppguidningar och enskilda guidningar  närmaste 14 dagarna, där imellan skall jag iväg och köra en kurs igen, så nu går det på högvarv, men det är det värt.

Fisket är verkligen kanon nu morgon, middag som kväll, så det är bara att komma ut på kusten, att en och annan storöring behagar kliva på och öka pulsen tar jag tacksamt emot, skulle nästan tro att den drillade mig och inte tvärt om.

Har varit med om detta ett par gånger nu, att försöka hinna med att hålla emot med händerna på lina och rulle är bara att glömma, bättre är att kunna lita på sina prylar att de tål en tuff belastning.

20160411_174513

Viktigt är att knutarna är gjorda så de håller och att rullen tål rusningar utan att övervarva , kräver man ställer bromsen rätt då man aldrig kan stå och fiffla med detta när det drar iväg.

Tänker ta med filmen en dag på en av mina fiskeresor, så kan man sätta på den på kvällen över en öl eller whiskey och låta grabbarna filosofera över hur man bör göra och vad jag kunde gjort annorlunda.

Avslutningsvis så hoppas jag Ni uppskattar mitt lite nyare sätt att filma, tycker själv det blir bättre, sen kanske jag kan få nån filmintresserad att hänga på en heldag, så kanske det blir en längre film om ”Kustfiske efter havsöring”

Nu skall jag ut och fiska av platsen där jag tappade den stora, skall jaga honom med korta turer, för nu vet jag var han bor och var hand trivs att stå, får bara hoppas han är sina platser trogna och kommer tillbaka.