Smått och gott på Mön i Danmark

Då var det äntligen tid för en liten helgresa till Mön i Danmark, en resa som vi planerat ett tag tillbaka , men som av olika anledningar skiftade från Fyn till Mön.

Via lite goa kontakter , så fick vi tag på en privat bostad , där vi alla fick gott om plats och där huset bara låg några hundra meter från kusten.

Som vanligt så gick vi alla lite på tår i veckan innan vi skulle iväg, vi önskade alla att det inte skulle blåsa upp så vattnet blev mjölkfärgat på kusten.

Turen höll i sig fram till fredag eftermiddag, så vi fick 4 timmars fiske på spetsen av Mön innan mörkret sänkte sig sakta inför kvällen.

Väl tillbaka vid huset så fanns det 30 min kvar innan det mörknade helt, något vi nyttjade till att fiska av en liten bukt och som visade sig hålla två öringar varav en runt 50 cm.

En trevlig start med fler öringar både kroknade och tappade, gladast var visst några norrmän som fiskat, om jag förstått det rätt en vecka, varav innan, ett annat gäng från samma grupp varit på plats en vecka tidigare.

Helt klart så lönar det sig att nöta på både tidigt , först och länge, från mina kollegor ficka jag höra att norrmännen gick förbi med en 4kg +, vilket de är värda efter att slit.

Nästa dag blåste det så mycket och vattnet började bli allt för grumligt , så vi valde att köra över på en kuststräcka vi vanligtvis brukar fiska i lugn och ro, väl på plats så stog det mängder med bilar och gott om folk som trampade runt åt alla håll.

För min egen del , så gick jag iväg en bra bit tills jag kunde hitta lite ofiskat vatten, fick vara nöjd med att komma 5 minuter efter en spinnfiskare som gått hela vägen, väl på plats så gick jag tillbaka till gruppen och peppade dem att följa med mig tillbaka igen.

Det råder delade meningar om vad jag lovade, men jag sa att finns det inte fisk, så äter jag upp min mössa, som tur var fanns det öring både samma dag och dagen efter.

För min egen del , så blev det en del öring, även 3st runt 50cm  och en fin blänkare som hoppade av efter en kort fight 8 meter i från min vän Knud som stod på samma rev och fiskade.

Ja . så är det med fiske, inte alltid krokningen blir så bra på mina små scudkrokar, men när scudflugan väl sitter, så kan öringen hitta på vad den vill, krokningen sitter ordentligt.

En stor del av de öringar jag fick på, under dessa dagar, valde att ta min upphängare med några undantag som tog en Honey shrimp istället, helt klart var i varje fall, att de små guldflugorna är väl värda att fiska med , speciellt på trög öring på Mön.

Intressant nog så valde den fina öringen jag tappade, att kliva på en av dessa små scud flugor, efter att ha avslöjat sin närvaro genom att dra i fluga två gånger utan att krokas.

Jag valde att både tafsa om och bara binda på en liten guldscudfluga , som inte hann mer än att landa där dragningarna tidigare skett i vattnet, varefter havsöringen gjorde ett grymt luftsprång som tyvärr också innebar att den lyckades kliva av i hoppet.

Så är det med fiske, inte alltid man lyckas, men grymt roligt att få testa av olika kombinationer med både storlekar , flugor och upphängarlösningar.

Jag får erkänna att jag inte varit, så helvild med upphängare från början, mycket beroende på att jag har fått bra med havsöring annars också, men jag kan helt klart rekommendera Er som av olika anledningar har glesare mellan öringarna att pröva.

Visst är det lite mer trassel och en större risk att ändflugan går fast om man har otur, men jag kan både rekommendera att inte ha en upphängartafs längre än 15 cm och inte längre än 30 cm mellan båda flugorna.

Det behöver inte alls vara stora avstånd eller långa upphängartafsar, kan rekommendera att korta ner det så mycket som möjligt för att slippa lägga allt för mycket tid på att fibbla med trassel i varje kast, öringen kliver på ändå.

Skall jag rekommendera något mer och ta med vad mina kompisar fick framgång med, så är det guldflugor, bruna flugor som ändfluga och lite scudguldfluga som upphängare, så sitter det nog en öring längs kusten.

Det är så lätt att vi alla snöar in på ett sätt att bedriva vårt kustfiske, ännu lättare att bara fiska med samma fluga mer eller mindre året runt, våga pröva nytt, testa nya upplägg, kolla själv vilka färger och storlekar som funkar.

Är det trögt med att fånga havsöringar och du inte gillar hålla på med upphängare, ja då har jag bara ett råd kvar att ge, sätt på en liten scudfluga, gärna i guld, men även bruna och andra färger.

Små flugor fångar oftare öring än att gå upp i storlek, om du skall välja en strategi vid ditt kustfiske, det går också att fiska scudflugan, så som en streamer, behöver inte alls fiskas som en märla, kom bara ihåg att pausa också vid intagning.

Passar på att tacka Knud, Micke, Peter, Ferry och Janne för återigen en trevlig fiskeresa, vi har redan bestämt att åka igen nästa år till en annan plats, mycket beroende på att visst är Mön fint, men jag tror Mön behöver få vila lite pga fisketrycket just nu.

Det var bara första dagen strax innan mörkret vi fick fiskat i otrampat vatten, något som blivit allt för ovanligt med alla spinn och flugfiskare som fiskar på plats vecka efter vecka, ett sådant fisketryck var det länge sedan jag såg.

Nu är det bara några veckor till vår egen fiskepremiär, tiden går fort, redan nu så kan jag glädja mig åt att få fiska på nya platser nästa år, även här hemma behöver platser få vila lite, passa på själv, att försöka tänka nytt och nya platser.

Öringen finns överallt, speciellt om det inte är så många som trampar runt, vara bara noga med att börja från land, kanske även med en liten fluga , så skall du se att det lurar en fet fina havsöring när du minst annat det.