Bornholmsresan i april.

Ögonblicksbild 2 (2014-04-09 16-39)

Ett glatt gäng från Ystadtrakten samlades för att tillsammans flugfiska, bombardfiska och spinnfiska på Bornholm under 3 dagar, för min egen del så var jag tvungen av privata skäl att åka hem redan på lördag kväll, då jag skulle vara i Stockholm på söndagen.

Vi kom över tidigt fredag förmiddag från Ystad till Rönne, direkt åkte vi upp till Sportdressbutiken för att få del av deras tips på bra ställen för oss att fiska av under kommande dagar.

Syd och västkusten var de två sträckor som levererat fisk med betoning på sydkusten. Vi gav oss direkt av till stugan för att lasta av alla prylar och rigga för en tur till Sydkusten, att vi bodde i Tejn gjorde att vi fick köra tvärs över ön för att komma ner till vår första fiskeplats.

Ögonblicksbild 1 (2014-04-09 16-41)

Väl på plats i höga vågor fiskade vi av med klent resultat en liten öring valde kliva på spinn i övrigt var det inte mycket som hände trots att vi spred oss över stora ytor med en rad olika flugor i havet.

Att våghöjden gjorde fisket lite väl tufft gjorde att jag valde vi skulle upp på västkusten kring Sorthat och Hvide odde

Ögonblicksbild 1 (2014-04-09 16-40)

Efter ett snabbesök på Hvide odde så åkte vi iväg till Sorthat som nu i April bara har en å som är skyddad istället för två. Reven var spännande att fiska av när man nu i lungt vatten kunde se var man gick , dagens resultat blev en öring kring 2 kg tagen på liten orange fluga av en flugfiskare som fångade sin 3 öring på fluga någonsin.

Nästa dag blev det Levka för mig och 3 andra killar som ville ut tidigt och som jag berättat om för hur fint morgonfisket kan vara på Levka.

Upp 0400 och på plats i mörkret vid 0500 gjorde att vi stog utvadade till knäna när det första ljuset nalkades.

Ett underbart skådespel av ett 20 tal hoppande öringar i et stilla morgonvattnet gjorde att vi med spänning följde att de närmade sig en av oss 4 plask för plask, till slut satt en lite hoppglad öring på kroken som fisk gå tillbaka, att två klunsar till öringar visade sig med luftsprång och plask höjde pulsen en del, tyvärr inte inom kastavstånd för fluga och det gick inte att truga dem  med en bombard heller.

Ögonblicksbild 1 (2014-04-09 16-42)

Därefter träffade vi gänget igen på Sorthat där det togs någon öring till på udden , varefter vi åkte förbi Sportdress igen för att höra lite insidetips som vi prövade på sydkusten utan något resultat.

För min del så avrundades dagen med sista båten hem till Ystad för vidare biltur till Stockholm.

För att summera det hela lite så var det förvånansvärt lite öring i farten för att vara april, för min egen del så har jag haft bättre fiske i november alla de gånger jag varit iväg.

En troligt förklaring enligt Sportdress är att bleke och frånlandsvind på västkusten sällan ger något bra fiske där vi var och de bättre kustpartierna var för utsatta av vind och väder för att vi skulle kunna fiska dem ordentligt.

Hur som helst så lär man sig något nytt för varje tur och ett trevligt gäng bjuder alltid på nya bekantskaper som är värda att utveckla vidare.

För min egen del så är jag på nålar över att jag nästa vecka skall få min nya utrustning som jag testfiskat med tidigare, skall bli så skönt att få komma ut nu när fisket kommit igång för så många.

På söndag träffar jag ett nytt gäng som skall ses i Barsebäckshamn, får se vad det bjuder på 🙂