Kobberbassen en liten Dansk buse

Sen en tid tillbaka så fiskar jag mycket med både upphängare samt med andra små flugor som vi alla känner vid olika namn.

Några av dem är mer kända i Danmark och i mångas ögon här hemma lite väl enkla flugor för vårt Svenska kustfiske.

Vi fastnar ibland också i hur flugorna skall fiskas, speciellt om vi sätter etiketter på dem, så som att de liknar små bytesdjur som märlor och räkor.

Dessa små flugor tenderar också fiskas hem, så som märlor simmar eller räkor rör sig, det skall gå långsamt och så skall det också gärna fiskas med flytlina.

Vad händer då om man kör en intermidia kastklump och håller ett högt tempo på den lilla flugan, samma tempo som jag annars använder till streamers?

Lägg till 6 gradigt vatten , stilla soligt väder , där det nästan inte är någon vind alls, platsen som fiskas i filmen är på små steniga rev med mycket tång blandat med skarpa djupkanter på 4 meter.

Över dessa två dagar så fiskade jag i huvudsak med Brenda, Omöborsten/ Brendas mor och Kobberbassen, på samma platser fick alla flugor turas om med ca 15 min intervaller.

Slutresultatet var att de öringar som klev på , alla valde Kobberbassen trots att jag på några platser började med de andra flugorna.

På alla platser med något undantag så fiskade jag i huvudsak med intermidia kastklump och en running line, allt med en totallängd inklusive tafs på 36 meter.

Spöet i filmen är ett Cheetah spö som trots lite vind laddar iväg hela linan om det skulle behövas.

Skulle jag låta mitt eget förnuft styra så skulle jag fiskat med flytlina hela tiden,  gärna med min potatisfluga som den så kärt blev döpt till på Bornholm.

Det är så lätt att fastna i samma traktorspår och fiska samma platser i långa perioder och använda samma flugor hela säsongen igenom.

Tyvärr håller vi ibland nästan samma tempo i allt, så det är kanske inte helt konstigt vi i perioder får kämpa mer än annars för att hitta havsöringen.

Är det då utrustningen , platser, eller nått annat som styr fisket just nu här i maj, ja lyssnar man runt nu och jämför lite ,så är det morgonfiske och kvällsfiske som gäller nu.

Tidigt morgonfiske , typ 4 på morgonen gav några yngre kustfluge fiskare 15 öringar på en variant av pattegrisen, där den fiskades som en tobisfluga bland andra levande tobisar som simmade runt.

För min egen del har jag inte haft tid till detta tidiga fiske, men det verkar helt klart som det är det som gäller på en del heta platser.

Ett par trevliga Danska spinnfiskare bjöd in oss att fiska av en plats de haft flera efterföljare på, en kvart senare så fick jag på en 55 öring på kobberbassen som fick simma tillbaka.

Nu har jag jobbat klart för en tid, får en vecka att njuta lite i, så det blir nog några extraturer på kusten när horngäddorna inte är allt för talrika eller huggvilliga.

Jag njuter verkligen av mitt kvällsfiske, dessa korta turer där jag snabbt tittar till några platser innan mörkret gör det helt omöjligt att se, nu går det fiska fram till efter 22 på kvällen för den som vill.

Fiskar du på dagen så kan det vara ett alternativ att fiska precis så fort så horngäddorna inte hinner med, havsöring är fortfarande kvar och smiter ibland förbi horngäddorna och tar flugan.

Går du över till en Intermidialina så kommer du lite under horngäddorna, har du en liten fluga som kobberbassen, så tål den mycket stryk utan att ge upp.

Kobberbassen är en av de flugor som fiskar bättre ju mer sliten och söndertuggad den är, märkligt nog så tenderar det också att bli större havsöringar på dessa små flugor.

Nu kommer det en period för mig då det skall fiskas med tobisflugor i kombination med en liten upphängarfluga, något jag nu verkligen ser fram emot av flera anledningar.

Som upphängare, så kör jag med mina egna upphängarflugor, men kobberbassen skall få sin chans , där är helt klart något havsöringen tycker om.

Troligtvis är det inte konstigare än vad många Danskar säger, flugor som inte liknar något tenderar fiska riktigt bra, väl värt att pröva om du själv e lite sugen och testa något annat.

Får väl avsluta med att berätta att jag även lyckats bada i år, som vanligt så trillar jag på vägen upp på grunt vatten, slarvigt nog så hade jag inte knäppt upp i halsen helt, vilket gjorde det riktigt kalt.

Badturen fick firas med att sola lite i sommarvärmen och samtidigt ta sig en god Dansk öl, kan bara säga att det är grymt skönt att få njuta av kustfiske i det strålande vårvädret.

Tight Lines
Christopher

Tack Micke, Janne och Thomas för en trevlig snabbtur ihop.