Premiärtur på Skånekusten 2017

1 januari är normalt sett den dagen då jag ger mig ut på den Svenska kusten, igår så blev det en snabbtur till Stevns där vi på 4 timmar besökte lika många platser.

Mitt sällskap fick med sig en IM Vectorlina på turen då han redan köpt en Vector flytlina som han var nöjd med, blev först lite förvånad när han gick och småskrattade, det visade sig att linan inte räckte med 27 meter, utan han behöver nu också förlänga sin lina.

Vi passade även på att köra till en plats jag fått tips om, väl på plats så fick jag besked av några Danska flugfiskare att vi inte fick ta med bilen ner på kusten.

Det visade sig att man var tvungen att parkera 800 m och gå ner, så är det när Allemansrätten inte finns mer än i Sverige.

Helt klart något vi skall vara glada över, men som uppenbarligen gör många kust platser lite mer svår åtkomliga i DK.

Idag, så blev det dags för en kusttur här hemma, i år så valde jag köra till en helt ny plats , då det var många ute på de mer traditionella platserna på Sydkusten.

Jag tog en tur förbi några, men det var så söndertrampat att det var inte lönt att hänga kvar utan det var bara att rulla vidare.

2015-09-08 11.25.31-2

På morgonen så prövade jag den nya platsen, väl där fick jag en öring nästan direkt varefter en säl visade sig och jag bestämde mig för att dra vidare.

Det här med säl är inte alltid negativt , har fått fisk flera gånger innan, däremot så tenderar sälarna bli nyfikna och hänga kvar eller följa efter, därför brukar jag bryta en stund för att senare återkomma.

Efter att ha tittat runt lite och tappat en öring på en annan plats , så åkte jag tillbaka för att avsluta dagen där jag började.

På förmiddagen trampade jag igenom platsen för att förstå lite hur den var uppbyggd, inte helt förvånade så skrämde jag ett par öringar på grunt vatten.

ogonblicksbild-1-2017-01-02-19-26

Då jag väl var tillbaka , så började jag fiska mig försiktigt ut i förhoppning om att de skulle stå en öring till, efter en stund så kunde jag konstatera att även sälen tyckte det var värt att hänga kvar en bit ut.

Medan jag står och sprider mina kast så ser jag vakande fisk bakom mig nära land, nästan så jag började misstänka att det var regnbågar , då de tydligt blev flera virvlar på liten yta.

Min första tanke var , hoppas nu inte det är rymlingar som hittat hit, därför började jag fiska på vaken för att få bekräftat var det är för något.

20161108_143659

Mycket riktigt småöringar, en barnkammare som jag snabbt röjde igenom 3 öringar på, under 7 minuter.

Min förhoppning var att även någon större öring skulle vara intryckt av sälen, tyvärr , så är småöringarna på flugan hela tiden, något man får stå ut med medan man letar på, efter en med lite storlek.

Nu är i varjefall 0:an spräckt så , nu kan jag förhoppningsvis lägga lite tid på de större öringarna som jag gärna vill ha en tur med.

mah00475_moment-2

För en gång skull så snackar jag i filmen , något jag hoppas på att utveckla lite mer under året,hoppas det inte stör allt för mycket, säg i så fall till, håller på att lära mig hur det hela fungerar.

Vill Ni lyssna på vad jag säger i filmen så gör Ni det bäst med hörlurar, annars är det bara att stänga av ljudet och sätta på någon egen favoritmusik.

Passar på att önska alla en god fortsättning på alla vis.