På Bornholm bland öring & kustfiskare

Helgens resa till Bornholm var ingen självklarhet om man bara tittar på väderprognoser på olika sajter, tyvärr så visar sig de Svenska generellt vara så dåliga att det inte längre är trovärdigt att titta på dem.

Den sajt som har bäst koll på läget är DMI, dock skall man komma ihåg att de flesta prognoserna är till 80% fel ca 10 dagar innan och kan först när det återstår 4 dagar komma upp i 90% säkerhet.

Därför är det rätt tacksamt att resa till en ö som Bornholm där det alltid finns en sida att fiska på oavsett vindar uppåt 24 m/s.

För vår del så stormade så mycket att vår färja blev inställd och vi flyttades från 18.30 till en avgång 22.30 torsdag kväll.

Strax efter midnatt så kom vi fram till Hassle där vi som vanligt bokat oss i en 10 mans villa med 4 riktiga sovrum med dubbelsäng.

MAH01100(1)

Det är väldigt skönt att bo ordentligt med bastu, torktumlare och ett stort badrum med golvvärme där blöta fiskekläder snabbt blir torra till nästa dag.

Sen flera år nu så bokar jag detta boende , då vi alla får ett eget rum och det finns gott om plats att äta och slappa i gott sällskap, att det även finns öppen spis Wi-Fi mm gör att det går att slappna av på ett helt annat vis än om man var tvungen att trängas på små ytor.

Mat är också viktigt att få ordning på, inte bara när man kommer hem utan även ute på kusten, att få lagad mat värmer på bra och ger ny energi till att fiska på utan att bli allt för sliten inför kvällen.

MAH01103(3)

5 min från vårt boende i Hassle så ligger Sorthat , en liten hotspot som ligger mellan två förbudszoner i direkt anslutning till två långa rev som automatiskt funkar som en vågbrytare samtidigt som det blir som en tvättmaskin mellan revet och stranden.

Efter en ruggig överfart så var det mycket gammal sjö som böljade, dock var vinden runt 5 m/s och vattennivån ca 40 cm över det normala.

Väl på plats så visade Micke snabbt att det fanns öring, genom att på kort tid dra 5 öringar varav en fin blänkare över måttet som fick gå tillbaka.

Otroligt roligt att på en så liten yta hitta en fläck som det uppenbarligen bara radade upp den ena efter den andra öringen, Vi andra fick glädjas åt skådespelet samt plocka ett par småöringar i gott sällskap.

MAH01103(6)

Till på köpet så behövde Mikke inte ens vada ut , utan valde att visa var skåpet skulle stå genom att i lugn och ro lägga sina kast ifrån land.

Jag frågade honom  hur han fiskade , till svar så fisk jag att han avsiktligt lät den sjunka lite innan han lugnt tog hem den ” brune kartoffelflugan”

Vi andra var helt överrens om att det skulle vara Mikkes dag, så han fick njuta av sin plats helt själv.

Så är det gärna på Bornholm, finner man dessa hålor eller platser, så kan flugfisket upplevas nästan för lätt, medan andra dagar så får man nöta i timmar utan att det sker något spännande.

MAH01103(5)

Sorthat är med andra ord ett säkert kort att åka på, speciellt om man får chansen att komma först och om man helst inte är fler än 4 man.

För en gång skull , så valde jag att inte börja med Levka, som annars också är ett kanonställe att fiska på bara ca 5 min från vår stuga.

På eftermiddagen , så valde jag att vi skulle åka ner till Broens odde där vi började med en god lunch innan vi gick ut på valda platser efter andra kustfiskare som varit på plats sen förmiddagen.

Ett flertal småöringar fanns på plats, men inget i den storlek vi alla gärna ville ha på kroken.
Vi kunde se ett par danskar som parkerat sig på revet till höger och som drog den ena småöringen efter den andra.

DSC_0171 20151120_115848

Trevligt nog så fick mina gäster se en plats som otrampad gärna bjuder på en del öringar , och där både Ferry och jag själv har haft fint fiske vid tidigare turer, det var faktiskt här jag och Ferry träffades första gången för 5 år sedan, då vi alla var över på Bornholm i riktigt blåsväder.

En kompis till Ferry drog en riktig storöring vid Lufthavnen , som tyvärr den här gången var för grumlig efter att det varit storm kvällen innan.
Sist jag var här med ett gäng så fick vi låna ut en hov till en Dansk som drillade en fin öring på udden.

Vi avrundade vår första dag med att åka hem till stugan och äta en hjortstek som Peter fixat via sitt jaktlag
Kvällen avrundades med vin, öl , godis och flugbindning, allt för att vara rustade med de rätta flugorna till kommande dagars fiske

20151120_013449 20151120_013716

Vi passade på att snacka oss igenom olika flugor som funkar för kustfiske på Bornholm, för min egen del så passade jag på att fiska med ett 10 tal olika flugor som en del av det testfiske jag bedrivit i snart 1.5 år.

Tanken är att hitta fler mönster som funkar , då övriga fiskade med min bruna fluga i mindre storlek , En säker fluga som funkar kanon här på Bornholm.

Grundregeln är att fiska smått och med bruna eller helt svarta flugor på Bornholm, gärna i Magnus varianter, vill man fiska räka så finns det en annan favorit som jag gärna rekommenderar och som Ferry skulle få sin blänkare på dag 2.

20140429195847 (1) Niborbrown

Tidigare turer har jag även haft stor framgång med olika typer av tobisflugor, då gärna över sandytor på kvällen, intressant nog även dagar med mer eller mindre bleke, men vill man vara säker på att vara framgångsrik på Bornholm så bör man vara först på plats eller i varje fall få chansen att fiska av vatten som fått vila lite.

Tyvärr även om det är trevligt så är det många kustfiskare på Bornholm, spinn, bombard och flugfiskare.

Alla trampar runt på populära platser, och vi kunde se  vid flera tillfällen att det kommit upp 4 till 6 blänkare runt 45 till 55 cm på fler av de platser vi besökte under lördagen och söndagen.

Så skall Ni över en tur, så får Ni hänga på låset eller ha kunskap om de olika platser som finns på ön att fiska på.

På lördagen så var norrsidan helt lugn , så vi valde snabbt att ta en tur förbi östkusten till Jungfruplatsen nära Salene bugt, mer för att visa hur östkusten ser ut för Mikke och Peter som var på Bornholm för första gången.

Högt vatten och vind in ifrån höger gjorde att vi snabbt åkte över till ett av mina favoritplatser på sydkusten, väl på plats så tog vi oss tid till en ordentlig lunch samtidigt som vi passade på att snacka lite med ett par Danskar vi träffat dagen innan på Sportdress i Rönne.

De hade varit vid Raughammer och fiskat utan större framgång, så nu var det dags här istället.
För utom oss 6 så stog det säkert 10 bilar med både Danskar och Tyskar som alla varit på plats sen flera timmar tillbaka.

Flera av dem valde att köra vidare men ett 10 tal kustfiskare roterade på 2 av de hetasta platserna, vilket gjorde att vi 4 fick klämma in oss och tids nog fiska av olika platser , vi valde till slut att sprida ut oss lite , tyvärr bara småöringar där jag var, dock visade det sig att Ferry haft större framgång i andra ändan av stranden.

DSC_0187 DSC_0204

Ferry hade valt att kliva ut efter ett par spinnfiskare och tids nog så satt det en fin Bornholmsöring på ca 54-55 cm
En bra fight med många lufthopp , där öringen nästan hoppade upp på en stor sten som ligger i havet.

Som vanligt så kan det löna sig att fiska av i sällskap med spinnfiskare eller direkt efter att en spinnfiskare stått och nött på en punkt.

Många av de öringar som följer efter in cirkulerar en stund innan de simmar ut igen, en orsak till att jag gärna fiskar ihop med spinnfiskare eller går 100 meter efter om de rör sig på kusten.

DSC_0189 MAH01118(1)

En riktig blänkare där fjällen lossnar och med ett fulton värde strax över 1, så fick den följa med hem.

När vinden ligger på längs kusten och man får in vinden från sidan, ja då är det verkligen perfekt att komma ut i detta kristallklara vattnet med en salthalt på bara 8 promille.

Ingen risk man känner av några saltkristaller och med en vattentemperatur runt 10 grader så är det bra fart i havsöringen.

Den här gången så fick vi inte en enda färgad öring , bara blanka havsöringar i varierande storlekar, det samma gäller även för all den fisk vi såg i övrigt bland alla kustfiskare som var ute.

MAH01124(1)

Sista dagen på Bornholm så åkte vi ner till Levka på morgonen, väl på plats så fanns där redan en massa kustfiskare som dragit ett par fina blänkare runt 50 cm.

De stog självklart på de två bästa platserna, så vi fick snällt ställa oss vid sidan och se på medan det drillades ett par öringar, innan de gavs en paus som vi kunde nyttja.

Jag talade med dessa Bornholmare och som visade upp några av de öringar de tagit på spinn och bombard.
Vädermässigt så regnade det hela sista dagen ,men trots det dåliga vädret och den blanka havsytan, så fick vi se ett par riktiga klunsar hoppa.

MAH01124(2)  MAH01126(1)

Peter var den som fick upp 3 öringar under dagen, en trevlig avslutning på en riktigt trevlig helg på många vis.

Nu är fiskeabstinensen stillad lite och 2 nya flugfiskare på Bornholm kan sälla sig till listan av kustfiskare som gärna kommer tillbaka till Bornholm igen.

Vi andra som varit här innan är redan fast och kan bara konstatera att vi har ett fiske på Bornholm som bara blir mer och mer attraktivt för alla kustfiskare.

Nu kommer det regler på Bornholm att man max får behålla 3 öringar per person, ett resultat av att man inser man behöver bedriva ett hållbart fiske för att Bornholm skall fortsätta vara en pärla för oss som väljer att komma tillbaka år efter år.

20151120_115848

Avslutningsvis får jag tacka AVIS för den fina minibussen jag hyrde för resan, tro det eller ej men den går faktiskt som personbil då den är under 1.95 i höjd, vilket är gränsen för Bornholms färjan innan man klassas som buss.

Grymt bra plats till alla saker och praktisk att rulla runt med på alla platser vi besökte, till på köpet så är bakluckan ett bra tak vid regnväder, så den här bilen skall bokas fler gånger framöver.

Tänk bara på att ha med Er sätesskydd , då det inte finns att hyra via biluthyrningsfirmor konstigt nog.
Stort tack till Mikke, Peter och Ferry, för trevligt sällskap, god mat å flera fina öringar och trivsamma stunder ihop.