I främmande vatten.

Vi kom äntligen iväg på en liten minisemester efter att vi haft en kortare dialog kring vart vi borde åka nu över en helg.

Valet stog mellan att åka till kända platser som vi varit på tidigare eller helt söka av nya fiskeplatser på kusten som ingen av oss kände till.

Dessa så kallade rek resor är en typ av resor jag och Janne brukar göra för att tillsammans avgöra hur det fiskas på bästa vis, att vi har lite olika infallsvinklar är bara bra, då vi tillsammans brukar hitta bra fiske även om det kan vara lite tufft ibland.

Per är en ny kust räv som varit med på flera andra av mina resor och som tagit till sig kustfisket till den milda grad att han gärna hänger på de galna upptåg jag ibland hittar på.

P3040022 P3060092

Mer och mer så lutade det åt att vi skulle kartlägga fiskeplatser som är lätta att nå med ett par timmars bilfärd och som tillåter lite dåligt väder.

Valet stog till slut mellan Mön och Fyn, till slut så hittade jag ett boendealternativ som passade perfekt i kombination till bra fiskevatten.

Fyn är välkänt som ett fiskeparadis med möjlighet till både stora havsöringar så som att få uppleva tjusningen i att komma in i stim av 20-30 kanske 100 öringar på en gång.

Står man väl i ett större stim, så kan man få med sig en upplevelse av att det konstant krokas fisk i varje kast och med en möjlighet till att en drömöring kliver på.

Ja varför finns då dessa stora stim på Fyn och inte på samma vis hemma på vår egen sydkust?

P3060113 P3040036

Vi kan väl börja med att visst finns det stim hemma också, men inte alls i den storlek som man kan springa på om man jagar runt på Fyn.

Till att börja med så säger man på Fyn att 90% av alla havsöringar finns på 10% av alla fiskeplatser som finns runt Fyn och dess småöar.

En slutsats som visar att havsöringen gärna samlar sig på de få platser den väljer att leta upp där förutsättningarna är som mest optimala.

Om vi börjar lite med vad som skiljer sig mellan Sydkusten hemma och Fyn , så är det i första hand var vattnet kommer ifrån.

Fyn får huvudsakligen sitt vatten ifrån Kattegatt, vilket gör vattnet mycket saltare än det vatten som vanligtvis fyller våra hemmavatten i Skåne.

Skillnaden är så stor att det bitvis är som västkusten , där salthalten tvingar öringen att uppehålla sig i närheten av sötvatten eller utflöden.

Ja havsöringen behöver också dricka, annars drar saltvattnet ur all vätska ur öringen och den dör av törst.
Den här effekten kallas för osmologisk effekt, en effekt som havsöringen fått anpassa sig till på kusten.

Tar man även hänsyn till att det är lång grunt på många områden, så förstår man också att ytvattnets låga temperatur kan ha hårda effekter på var havsöringen söker sin föda.

Väl på plats så kunde vi konstatera att vatten temperaturen låg runt 3 grader i havet, något som vi alla vet kan ge rätt trögt fiske och som kräver att man letar upp de rätta platserna för att komma ikontakt med havsöringen.

P3060102 P3040033

Efter en 2 timmars bilkörning från Malmö, så kom vi fram till Fyn och ett slott vi valt att bo på, tja inte på slottet men i deras fiskelodge, en gammal kvarn som de inrett med en massa fina faciliteter för en kustfiskare.

Jan, jag och Per fick en pratstund över en kopp kaffe tillsammans med Henric en inbiten Dansk kustfiskare som gav oss en massa platser att besöka under de 2 dagar vi skulle fiska på Fyn.

En del av dessa platser hittar man på de officiella sidorna om fiske på Fyn, men även en del privata som mer än ofta givit bra med havsöring om man väl är ute och letar.

Lyssnar man så förstår man rätt fort att flertalet av havsöringarna är små i våra ögon men att det finns havsöring runt 60 cm med jämna mellanrum, ja det finns större också, mer för att ge Er en bild av vad man skall förvänta sig.

Det skall absolut inte glömmas att det går att jaga storöring, men då är det speciella platser som skall jagas på och att man är väl medveten om att det är långt mellan havsöringarna.

När havet är kallt så letar sig havsöringarna in sig till platser som är grunda och kustnära, gärna i någon vik eller fjord, eller i några av de badkar du lätt hittar på kusten, gärna i anslutning till sötvattenutflöde.

Det är mer sällan man får fisk om man fiskar rakt ut över mörkt eller djupa kanter, utan öringen skall letas i de badkar du hittar nära land.

Vadar man ut i dessa badkar så luras man lätt till att tro de är grunda och tomma på havsöringar, kliver man sen ut i et badkar inser man fort att de kan vara 2 meter djupa och helt omöjliga att korsa över mer än på vissa platser.

Det är ofta de två badkaren närmast land som håller fisk och hittar du en öring, så finns det alltid fler.

På vår första fiskeplats var det inget hemma, en timme senare var vi på en annan plats där jag fiskade av ut mot havet medan Per och Janne fiskade av badkaren bakom mig.

I min egen lilla värld så missade jag helt det skådespel som pågick 100 meter bort bakom mig till den grad att när jag vadade över och frågade om vi skulle byta plats igen, så fick jag till svar: ”E du tokig!!! här e skitbra”.

Det visade sig att Per fått på en fin öring runt 55 i det inre badkaret som farit runt med hopp och rusningar för att sen kliva av i en rusning ut mot djupare vatten.

Janne hade sett skådespelet på lite avstånd och vänt sig om och börjat fiska av inåt istället,snart stog även Janne med böj och fick en del småfisk och några som inte ville kroka ordentligt.

För min del så valde jag att byta strategi helt och fiska med Honey shrimp rosa i de två inre badkaren som fanns , Janne bytade fluga och sa att jag kunde passera, så jag fiskade in mot land medan ett par fina ejdrar dök kring flugan.

Lite längre fram så kunde jag se hur strömmen for ut ifrån det inre badkaret ut i det nästa badkaret, ett fenomen som finns välbeskrivet i Dansk fiske litteratur.

20160304_163508 Screenshot_2016-03-03-22-06-36

Finner man ett sådant hotspot, så skall det fiskas av grundligt, då öringen oftast samlas i detta innanvatten som strömmar utåt,jag valde att vada över det djupa för att lättare nå det innersta badkaret.

Väl på plats så la jag ut flytlinan med räkan på och lät den sväva i strömmen utan att ta in fluga eller på annat sätt påverka dess drift i strömmen, nästan som att nymf fiska eller fiska efter harr.

Det är rätt coolt när en havsöring suger till i flugan och ett spö lyft är allt som behövs för att kroka den ordentligt, Ni ser i filmen som Janne filmar lite av drillningen innan öringen fick gå tillbaka.

Ja det är verkligen ett paradis för havsöringar och för kustfiskare att ta sig en tur till Fyn, bäst är det om vattentemperaturen får komma upp i 8 grader.

Då vaknar havsöringen till på många platser och det är bara att leta sig runt bland Tyskar och Danskar som sen länge vet hur fint det är att fiska här.

20160305_083020 20160305_083010

För vår del så avslutades vår fisketur på Langeland, där jag valt ut ett par platser jag ville se och testa, väl på plats, så prövade vi två platser varav den sista gav oss 6 öringar innan vi började köra hem till Skåne.

Får passa på att tacka Janne och Per för en trevlig tur samt Janne för all filmning samt Per som flertal gånger hittade de första havsöringarna så vi alla visste var vi skulle fiska.

Den här turen har lärt mig mycket på många vis, speciellt att fiska av badkar hur fattiga de än må se ut, eller hur små de än må vara, så står det fisk, en lärdom som vi alla kan fundera över i vår framfart på kusten.

En annan lärdom är att fiska ifrån land mycket mer, samt lägga kasten längs med land mycket mer, speciellt om badkaren går nära land, underskatta inte små mörka badkar som inte är bredare än 2-3 meter, det står fisk där också, bara man fiskar försiktigt.

Fyn och dess många öar skall jag tillbaka till, det fullkomligt bara skriker havsöring när man ser dess biotop, grymt fina bottnar och kuster att fiska av, nästa gång blir det lite mer djupkant för min del.

Framöver så blir det lite resor privat innan jag är tillbaka för att träffa en rad trevliga kustfiskare på ”flugfiskarnas dag” den 27 mars på Hammars backar.

En träff som du gärna får komma till oavsett om du är en gammal kust räv eller bara intresserad av flugfiske på kusten.

Kan väl bara säga att ” borta är bra, men hemma är bäst”, kanske för att jag inte trampar runt i ”främmande vatten” när jag väl är ute på våra Svenska kuster.

Hör gärna av Er med frågor och synpunkter, är det till allmänintresse, så tar jag upp det i kommande artiklar.