Dagstur till Brunshoved på Mön

Klockan 03.45 så vaknade jag själv innan klockan ringde, för att fixa till det sista innan jag blev körd av min älskade fru till mötesplatsen i Hyllie ,där vi alla skulle träffas för en gemensam dagstur till Mön.

Gänget som skall med är ett av de gäng som skall till Bornholm framöver, orsaken vi tar en dagstur är både för deras och min skull ,så vi får en chans att träffas lite innan vi skall iväg ,och för att vi alla skall känna oss trygga och bekväma i ett gott sällskap, inställda på öring och lite hygge som Danskarna kallar det.

Vi Svenskar åker allt för lite över till Danmark, de flesta förstår inte vad Danmark har att erbjuda och vet inte vad de skall jämföra med här hemma i Sverige,vad är då de största skillnaderna och vad kan vi vara stolta över?

MAH01084(2)

Vi Svenskar skall definitivt  vara stolta över vår fina vilda öring stam runt om  i Sverige, samt många av de frivilliga fiskeföreningar som bedriver fiskevård löpnade i många av våra vattendrag.

Vi odlar inte havsöring på samma vis som Danskarna gör och vi har inte utvecklat turistfisket än till samma nivå som i Danmark, vi har inte ens börjat i jämförelse med var Danskarna omsätter inom turistfisket.

Gör vi något så är det traditionellt laxfiske vi satsar på, kustfisketurism kan vi knappt stava till.

Det bästa som kan hända är att några kustkommuner i Sverige börjar inse värdet av en så kallad turistöring och att vi som kustfiske nation har mycket att erbjuda om vi från början bestämmer oss för hållbart turistfiske och inte börjar utarma den genetiska koden med en massa odlad fisk.

För min egen del så riktar jag mig delvis in på att vi Svenskar skall njuta av det underbara kustfisket som finns några timmar bort för oss och den mångfald i olika bottenförhållanden som vi inte kommer i närheten av i Sverige.

Om jag skall nämna några miljöer som jag fullkomligt älskar och som för mig som kustfiskare innebär grymma möjligheter, så är det mitt älskade flugfiske över sandbotten.

MAH01093(2)

Eller vad säger Ni om att vada på sandbotten där det är fullt av plättar som består av lågt sjögräs och musslor, därtill skall läggas nivåskillnader, badkar och små runda stenrös som sparsamt är beklädda med mycket lite alger och en del sjöanemoner.

Ett annat fenomen som vi fick glädjen att uppleva på vår dagstur var en sk ” håla ” omgivet av halvmeterhöga tuvor av sjögräs som var och en ,är stor som en vardagsrumsmatta, där varje matta ofta har hål i mitten på ca en halvmeter i diameter , inte ovanligt det står en öring och smyger om man har tur.

En annan plats som jag kallar för ” Engelska bryggan gånger 5 ” utgör en av de få platser som tål pålandsvind och grov sjö utan att det blir svårt att flugfiska, man går helt enkelt  ut och fiskar i sidled i stora simbassänger där strömmen och vinden pressar in en massa vatten, du kan då välja att fiska på inströmmen eller ut strömmen beroende på vattenståndet och vilken ”brygga” man gått ut på.

Nått vi alla kan fundera på är varför det inte finns någon tång alls på de platser vi besökte i Danmark.

När vi väl körde från Malmö kl 0500, så var vi fyra grymt triggade flugfiskare som alla haft en jobbig väntan på olika vis den sista veckan , då flera i gänget inte fiskat på ett tag.

MAH01093(8) 4342_634

Vi stannade i Stege och klev in på ett bageri och tog oss alla en go kopp kaffe och en Dansk smörrebröd för att ladda lite innan vi körde de sista 15 minuterna till vår första fiskeplats.

Till dagen hörde en sydlig eller västlig lätt bris som dagarna innan varit uppe i 15 till 17 m per sekund.
Denna vind grumlar inte till på samma vis som en östlig eller nordlig vind, vilket gör Nordkusten till en självklar plats att fiska på.

Väl på plats så tassade vi ut en snik väg där det gavs möjlighet att se allt lite från ovan, vilket snabbt visade den blandade bottenmiljön varvid ett par öringar snällt visade sig mot de sandfläckar som fanns.

Vi passade på att besöka flera platser under dagen, så de som var med fick smaka på alla smultronställen som finns.

MAH01086(1)

Väl tillbaka på eftermiddagen till en av alla fiskeplatser , så fick vi uppleva ett underbart flugfiske som allt skedde på en mycket liten yta.

Vi spred alla ut oss på kusten och blandade oss med andra Danska kustfiskare som redan var på plats, själv valde jag att gå ut emellan två Danska kustfiskare som stog djupt utvadade och där jag visste att platsen emellan var grundare.

Väl på plats, så tog det inte en lång stund innan en fin 50 plussare valde att hoppa strax utanför kastavstånd, jag såg då en Dansk spinnfiskare som passerade och bad honom på Danska att lägga ett par kast för att se om det stog fler på kö.

I första kastet så hängde en öring på ett tag och i andra så satt en fin 45 öring på kroken, det var helt klart så att det stog fler öringar på den här hotspotten.

Jag bad en av mina tre gäster komma över och ställa sig för att fiska av platsen mer grundligt med flugan , detta var bara början på ett helt tokigt roligt fiske på ett par timmar.

Screenshot_2014-10-29-15-18-40

Ferry ställde sig och la ut linan varvid en öring valde att hoppa högt bredvid precis när linan landade, efter att ha krokat ett par stycken, tappat några, och sett ett skådespel av minst 8 öringar som hoppade, så fick Micke, Peter och Ferry turas om att fiska på den här lilla ytan, så att alla fick glädjas åt att fiska på den så kallade ”hålan”.

Det här är en känd plats som just vid lågvatten gärna samlar en del öring i olika storlekar, ett fenomen som jag känner igen från en del platser i Sverige.

För Er som väntar på lite film från turen, så kommer det, skall bara editera klart först , filmen nedan är bara för att visa hur underbart sandfiske verkligen är, speciellt då öringarna står på rad, så som de gärna gjorde nu på Mön.

Det är verkligen skoj att få visa och dela med mig av dessa möjligheter till trevligt fiske. en upplevelse som gör flugfiske på kusten till en underbar upplevelse och som visar hur bra fisket kan vara på Bornholm och Mön.

Skall jag nämna något om flugorna vi prövade så var det bruna flugor i storlek 8 som gällde i det stilla vattnet, en annan slutsats är att fiska med lång tafs , gärna med minst 12 fot och gå ner i tafstjocklek.

Är det riktigt stilla dagar så kan två spölängder av tafslängd rekommenderas, kanske också gå ner till 18 mm tafs , gärna fluorcarbon den sista biten, vill du göra som proffsfiskarna i Danmark ,så kan du sätta på en så kallad ”Svävare ” eller en ” Flyggi fluga ” som typiskt hänger som en mysis , så ökar dina chanser markant till öring.

af-1002-10af-1002-08_240x240

För min egen del så har en del nya WF kombinationer visat sig vara kanon, men det är en annan historia, nu skall det jobbas en del kommande veckor , sen finns det tid igen för en Bornholmsresa i November med samma gäng och ett par dagsturer till Mön med andra sugna kustfiskare.

Vi ses snart igen grabbar, tackar för en trevlig tur på så många vis, mycket underhållande och med många goa skratt.